Obchod

Charakteristika a členenie obchodu

Obchod:

  • nevýrobné odvetvie národného hospodárstva, ktoré má zabezpečiť pohyb výrobkov a služieb z výrobnej sféry do sféry výrobnej a konečnej spotreby
  • je sprostredkovateľom medzi výrobou a spotrebou – jeho úlohou je zabezpečiť spotrebiteľov požadovanými tovarmi a službami

Činnosti obchodu sa riadia viacerými zákonmi:

1. Obchodný zákonník

2. Živnostenský zákon

3. Občiansky zákon

4. Daňové zákony

5. Zákon o ochrane spotrebiteľa

6. Zákon o cenách

Charakteristika a funkcie obchodných podnikov

Obchodné podniky - podniky, ktoré nakupujú tovary a bez spracovania ich ďalej predávajú

Funkcie obchod. podnikov:

1. preklenovaciavyplýva z časovej a priestorovej disproporcie medzi výrobou a spotrebou

  • priestorová (transportná) f. (vyplýva z prírodných podmienok, koncentrácie výroby)
  • časová (skladová) f. (výroba tovaru – sústredená do určitého časového obdobia, spotreba tovaru – pravidelne alebo naopak :-) (lyže v zime, hračky pred Vianocami) preberajú ju veľkoobchodné sklady

2. kvantitatívnasúvisí s rozporom medzi vyrobeným (ponúkaným) a spotrebovaným (dopytovaným) množstvom

  • zberová f. – výroba v mnohých malých podnikoch, obchod zberá čiastkové množstvá
  • rozdeľovacia f. – rozdelenie veľkých množstiev veľkovýrobcov do malých množstiev

3. kvalitatívnaobchodný podnik ju zabezpečuje:

  • zošľachtením tovaru (skladovanie vína, zrenie a triedenie ovocia)
  • pretváraním výrobného sortimentu na obchodný (každý výrobca vyrába len určitý sortiment tovarov, zákazník požaduje širší sortiment od rôznych výrobcov, napr. knihy rôznych vydavateľstiev)

Obchodný sortiment:

  • súbor tovarov, ktorý je predmetom obchodnej činnosti, je preň charakteristická značná šírka a hĺbka (na rozdiel od výrobného sortimentu)
  • šírka obchodného sortimentu - počet druhov tovarov, ktorý uspokojuje rozličné potreby (potraviny, obuv, odevy, kozmetika)
  • hĺbka obchodného sortimentu - v koľkých variantoch sa predáva určitý druh tovaru –uspokojuje tú istú potrebu, rozdiel vo vlastnostiach a cene (syry, mydlá)

Sortiment

  • úzky – len niekoľko druhov výrobkov
  • plochý – z jednotlivých druhov výrobkov len 1 alebo málo z veľkého počtu možných variantov

4. úverová (finančná) f. – obchod umožní nákup pri nedostatočnom množstve finančných prostriedkov – poskytne tovar na úver

5. poradenská – poskytovanie odborných rád spotrebiteľom,

6. informačná – prenášanie informácií z výroby do spotreby a opačne

7. funkcie výrobného charakteru – konečná úprava konfekcie, príprava jedál, balenie, doprava)

8. riziková – obchod na seba preberá riziká spojené so skladovaním a dopravou pri ktorých sa môže tovar poškodiť, znehodnotiť.

 

Členenie obchodu

1. územného hľadiska:

  • vnútorný obchod
  • zahraničný obchod

2. podľa vlastníctva:

  • súkromný
  • štátny
  • družstevný

3. podľa objemu predaja a väzby na spotrebiteľa

- veľkoobchod – maloobchod

 

Veľkoobchod

Zahŕňa všetky činnosti súvisiace s predajom tovarov a služieb FO alebo PO, kt. ho chce ďalej predávať alebo spracúvať.

 

Oblasti činnosti VO:

  • nákup tovarov vo veľkom
  • vytváranie zásob a skladovanie
  • predaj v malých množstvách

Význam VO:

  • disponuje veľkým počtom vyškolených pracovníkov, čo umožňuje, aby sa tovar lacno dostal k spotrebiteľovi
  • veľkoobchodníci majú veľké obchodné skúsenosti
  • maloobchodníci dávajú prednosť VO pred výrobcami pre pestrú ponuku výrobkov (nemusia uzatvárať s každým samostatnú zmluvu)
  • maloobchodníci viac dôverujú známemu VO-níkovi ako neznámym, často vzdialeným firmám
  • má význam aj pre výrobcov lebo je znakom pravidelného odberu určitého množstva tovarov
  • poskytuje rôzne služby (pozri funkcie obchodu)

 

Členenie VO:

 

I. podľa vlastníckych vzťahov a rozsahu poskytovaných služieb:

 

1. samostatní veľkoobchodníci

Nakupujú tovar do svojho vlastníctva a nesú úplné riziko súvisiace s touto činnosťou. Rozoznávame:

  • VO podniky s úplnou ponukou služieb – poskytujú všetky činnosti

o VO podniky so spotrebným tovarom

o priemyselní distribútori

  • VO podniky s ohraničenou ponukou služieb – poskytujú určité služby

a) cash and carry

b) zásielkový VO

c) pojazdný veľkoobchodník (nákl. auto) – obchodujú s ohraničeným   sortimentom   tovarov, ktorý má vysokú obrátkovosť, zásobujú hlavne reštaurácie, hotely... plnia úlohu obchodníka aj prepravcu

d)VO s regálovou službou – spolupracuje hlavne s MO, potravinami a drogistickým tovarom. V týchto predajniach umiestňuje svoje regály, pričom má tovar vo svojom vlastníctve.

e)VO s traťovými dodávkami – tovar kupuje a predáva, ale ho neskladuje. Podľa objednávky vyhľadá výrobcu a tovar dodá zákazníkovi. Náklady má nižšie, pretože tovar neskladuje.

 

2. makléri a agenti

Tovar nevlastnia ani ním fyzicky nedisponujú, ich hlavnou úlohou je sprostredkovať nákup a predaj. Za túto činnosť dostávajú províziu.

Maklér: zbližuje predávajúceho  a kupujúceho, je prítomný na rozhovore, odmenu dostáva od toho, kto ho úlohou poveril.

Agent: zastupuje kupujúceho alebo pred. na základe dlhodobej dohody.

 

3. obchodné orgány výrobcov:

Predstavujú vlastné predajne a kancelárie, ich cieľom je obmedziť závislosť od iných veľkoobchodníkov.

 

II. Podľa väzby na ostatné články NH

1. samostatný VO – plní iba VO funkcie

 

2. integrovaný VO:

  • jednoduchá forma – VO, ktorý plní niektoré MO funkcie
  • vyššia forma – VO ekonomicky aj organizačne zlúčený s MO
  •  

III. podľa princípu obsluhy:

  • dodávkový – tradičná forma – tovar zákazníkovi dodá dodávateľ
  • odvážací – zákazník si odváža tovar sám

Cash and Carry

 

Je založený na princípe „zaplať a odvez si tovar sám“. Obchoduje s obmedzeným sortimentom tovaru vysokej obrátkovosti.

Od ostatných sa odlišuje nasledujúcimi charakteristikami:

  • §možnosti nakupovať iba na základe nákupného preukazu (vydá sa iba po splnení urč. podmienok)
  • odber je možný iba v stanovených min. množstvách
  • nakupuje sa samoobslužnou formou
  • platba je možná len v hotovosti (okamžitá platba)
  • tovar si zákazník odváža sám

Výhody:

1. pre obchod:

  • nakupuje priamo u výrobcu vo veľkých množstvách preto dosiahne nižšiu cenu
  • nevznikajú mu náklady súvisiace s prepravou
  • platba je okamžitá => nemá neplatičov
  • §má nižšiu potrebu pracovných síl

2. pre zákazníka:

  • tovar si môže prezrieť čím získa prehľad o ponúkanom sortimente a kvalite
  • môže nakupovať podľa potreby (množstvo, čas)
  • nižšie ceny

3. pre výrobcu

  • zaručuje úhradu platieb za dodaný tovar
  • okamžite získa informácie o požiadavkách zákazníkov
  •  

Práce vo veľkoobchodnom sklade

 

Sú typické určitými vlastnosťami / zvláštnosťami:

  • manipulácia s rôznorodým sortimentom tovaru
  • náročnosť prác, kt. súvisia s preberaním tovaru a zisťovaním jeho kvality
  • pretváranie výrobného sortimentu na obchodný
  • jednoduchý styk s odberateľom

 

Etapy práce vo VO sklade:

 

I. príjem tovaru -  začína pristavením dopr. prostriedku ku skladu a vyložením tovaru. Dĺžka času závisí od spôsobu uloženia tovaru, zahŕňa:

1. hrubý príjem (odber tovaru) – kontroluje sa počet ks, hmotnosť, neporušenosť obalov

Kontrolu robí vedúci skladu alebo ním poverený pracovník.

2. čistý príjem (prebierka tovaru)

a) kvantitatívna prebierka – príjemca tovar vyberá, prepočítava ho a premeriava

b) kvalitatívna kontrola – zisťujú sa zjavné chyby

c) sortimentná prebierka – kontrola sortimentu dodaného tovaru

Na prebratý tovar sa vystaví príjemka. Pri zistení závad sa napíše reklamačný zápis, ktorý je podkladom pri reklamácii. Ak by išlo o vážnejšie nedostatky zodpovedný pracovník zásielku pozastaví.

 

II. Skladovanie tovaru - zahŕňa tieto činnosti:

  • prenos tovaru do skladu
  • uloženie tovaru
  • ošetrenie tovaru
  • triedenie tovaru
  • spotrebiteľskú úpravu
  •  

Táto etapa je veľmi dôležitá, preto je potrebné vybrať vhodný druh skladu. Rozoznávame:

1. podľa spôsobu uskladnenia:

  • otvorené – stavebniny
  • polootvorené (iba strecha) – drevo
  • kryté

2. podľa funkcie:

  • nákupné – na uskladnenie PH
  • obchodné – tvoria väčšinu:

- prevádzkové – uskutočňujú sa tu všetky sklad. operácie

- poloprevádzkové iba časť

- odbremeňovacie  - odkladá sa v nich nadbytočný/sezónny tovar

3. podľa času uskladnenia:

  • úložné – slúžia na dlhodobé a strednodobé uskladnenie
  • distribučné – sústreďuje sa v nich tovar od rôznych výrobcov, predpokladá sa, že sa distribuje v čo najkratšom čase

 

Požiadavky na skladovanie:

  • optimálne využiť skladovacie priestory, zabezpečiť prístup k tovaru, rešpektovať hmotnosť a špecifické vlastnosti tovaru (ťažšie dole, ľahšie hore, žieraviny do výšky krku)
  • prehľadne uložiť tovar
  •  

III. príprava na expedíciu a expedícia

1. príprava na expedíciu zahŕňa:

  • príjem a spracovanie objednávky – v tejto etape sa vystavuje výdajka
  • vybratie tovaru a miesta uloženia
  • vyvezenie tovaru na miesto kompletizácie
  • kompletizácia dodávky
  • tvorba expedičnej jednotky (paletizovanie tovaru)
  • kontrola tovaru – pripravený tovar sa kontroluje s údajmi na sprievodných dokladoch
  • expedícia tovaru – zahŕňa všetky činnosti súvisiace s prevzatím tovaru zo skladu a s jeho odovzdaním zákazníkovi
  •  

Technické prostriedky používané vo VO

  • prostriedky na uloženie - regál, podložka
  • §manipulačné prostriedky - paletizačné vozíky, dvojkolesový vozík, nákladný výťah
  • špeciálne prostriedky - váhy, meracie prístroje, chladiace boxy, klimatizačné zariadenia

 

Vo VO môže byť aj plná automatizácia. Hovoríme o nej, ak PC zabezpečuje príjem tovaru, spracovanie objednávok a riadi aj činnosť manipulačných systémov.

 

Maloobchod

 

Zahŕňa činnosti, ktoré súvisia s bezprostredným predajom tovarov a služieb konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie.

 

Znaky MO:

  • centralizovaný nákup vo veľkých množstvách od výrobcov alebo VO
  • decentralizovaný predaj konečným spotrebiteľom
  • predaj v malých množstvách
  • predaj tovarov spotrebného charakteru
  •  

Úlohy MO:

  • priblížiť tovar spotrebiteľom
  • zabezpečiť plynulý predaj priamemu spotrebiteľovi

Predajňa:

Je základnou prevádzkou jedného maloobchodu, ktorý sa zaoberá maloobchodným predajom a ďalšími činnosťami, ktoré s tým súvisia.

 

Členenie MO:

I. podľa rozsahu poskytovaných služieb:         

1. samoobslužný MO – ponúka tovar každodennej spotreby, ktorý má vysokú obrátkovosť

 

Výhody pre zákazníka:

  • nerušený výber
  • hygienický predaj
  • rýchly nákup
  •  

Výhody pre MO:

  • menší počet pracovníkov
  • vyššia produktivita práce
  • väčší objem predaja

 

2. MO s vlastným výberom - zákazník si tovar vyberá sám, môže požiadať predavača o pomoc

 

3. MO s ohraničeným množstvom služieb - ide o MO s príležitostne nakupovaným tovarom. Zákazník vyžaduje pri jeho nákupe poskytnutie odborných rád. Je spojený s poskytnutím doplnkových služieb: - nákup na splátky. Vyššie prevádzkové náklady sa odrážajú aj v jeho cene.

 

4. MO s úplnou ponukou služieb - ide o špecializované predajne, predajne s luxusným tovarom. Zákazník v nich vyžaduje pomoc od personálu v každej etape nákupu. Tento obchod ponúka pomalyobrátkový tovar, pri nákupe ktorého si zákazníci nechajú poradiť.

 

Tento MO je spojený s poskytovaním rôznych služieb:

  • nákup na splátky
  • odetský kútik
  • strihová služba
  • bezplatné dodávky

Vyššie náklady sa odrážajú vo vyšších cenách.

 

II. podľa sortimentnej skladby:

MO so širokým sortimentom

MO s úzkym sortimentom

MO s hlbokým sortimentom

MO s plochým sortimentom

 

III. podľa metódy práce:

1. MO realizovaný v predajných priestoroch:

 

a) špecializované predajne – predáva sa tu T. určitej značky / luxusný tovar

b)obchodné domy – ponúkajú široký sortiment, pričom každý druh tovaru sa predáva v samostatných oddeleniach, poskytujú rôzne služby (detské kútiky, predaj na splátky, odvoz tovaru)

c) obchodné strediská – sú rozsiahle obchodné komplexy s veľkým počtom nezávislých predajní. Majú širokú ponuku tovaru, sú mimo centra. Majú vlastné parkoviská.

d) supermarkety – ponúkajú široký sortiment rýchloobrátkového tovaru, ide o samoobslužné predajne, v ktorých by mal byť tovar lacnejší

e) hypermarkety – obrovské samoobslužné predajne, kt. na jednom mieste ponúkajú široký sortiment tovaru. Celý komplex tvorí 1 predajňa. Zákazník sa obsluhuje sám, náklady sú nižšie a teda aj ceny. Poskytujú rôzne služby (kaderníctvo, fotoslužba). Sú mimo centra.

f) predajne s predĺženou prevádzkou – sú menšie predajne umiestnené v mieste bydliska. Predávajú tovary častej spotreby. Predajná doba je prispôsobená potrebám zákazníkov. Niektoré z nich predávajú nonstop. Ceny sú tu vyššie, ich predchodcami sú večierky.

g) predajné sklady a členské veľkoobchodné zariadenia (diskontné predajne) – ide o veľké haly, v ktorých sa vystavuje a skladuje tovar. Nakupovať tu môže aj individuálny spotrebiteľ, ak si zakúpi členstvo. Dostane kartu ktorá ho oprávňuje k nákupu. Musí však ešte splniť ďalšie podmienky (byť pracovník školstva, zdravotníctva... ceny sú nižšie).

 

2. MO realizovaný mimo predajných priestorov:

 

a) katalógový predaj – ide o zásielkový obchod, ktorý sa uskutočňuje prostredníctvom katalógov, ktoré sa zasielajú vybraným skupinám zákazníkov, alebo sa ponúkajú v predajniach. Vykonávajú ho výlučne výrobné/obchodné organizácie ako súčasť odbytovej činnosti, ale aj samostatné obchodné organizácie, ktoré túto činnosť vykonávajú ako hlavnú činnosť (zásielkové obchodné domy).

 

Výhody pre MO:

  • nepotrebuje obchodné priestory
  • sídlo môže byť nezávislé od odberateľov
  • možnosť zamestnať aj nekvalifikovaných pracovníkov
  • možnosť plynule spracovávať objednávky

 

Nevýhody pre MO:

  • vysoké náklady na reklamu a zasielanie katalógov (nie každý príjemca katalógu sa stane

zákazníkom)

  • vysoké náklady súvisiace s vrátením tovaru

 

Výhody pre zákazníka:

  • nerušený výber aj mimo otváracích hodín,
  • rozširuje ponuku predávaného tovaru
  • stabilné ceny počas určitého obdobia
  • možnosť porovnať sortiment a ceny v iných katalógoch a predajniach

 

Nevýhody pre zákazníka:

  • tovar nemožno vyskúšať a zistiť dodatočné informácie o ňom
  • nespokojnosť s tovarom, ktorý sme si predstavovali úplne inak
  •  

b) priamy marketing – výrobcovia / obchodníci zostavia spoločnú reklamnú kampaň. Po jej

odvysielaní si zákazník môže tovar objednať.

 

Formy:

  • priama distribúcia – zásielky sa neposielajú poštou, ale sa plošne roznášajú do schránok potenciálnych zákazníkov
  • opriame zasielanie zásielok na adresu vybratých potenciálnych zákazníkov – zásielky sa posielajú poštou, ide o rôzne letáky, vzorky, katalógy
  • telemarketing – ide o priamu tel. komunikáciu s potenciálnym zákazníkom. Môže byť:

o aktívny – aktivita vychádza od podnikateľa

o pasívny - zákazník zavolá podnikateľovi, ten iba pasívne prijíma objednávky

  • faxmailing – ide o zasielanie správ vybraným subjektom
  • priamy marketing v rozhlase, novinách a časopisoch
  • elektronický marketing – nákup cez internet
  • teleshoping – vo vyspelých krajinách má 2 formy:
  • odvysielanie klasických reklám – na konci t.č., adresa
  • nákupné kanály – nepretržitá reklama
  • objednávacie automaty – ide o automaty, kde si tovar možno objednať

 

c) predajné automaty – u nás sa zatiaľ využívajú iba na predaj MHD, nápojov, potravín, drogérie...

Špeciálnym druhom sú bankomaty.

Výhody – možnosť nakupovať 24 hod. denne

Nevýhody:

o vyššie náklady na jeho vybudovanie, dopĺňanie,

o možnosť rozbitia, krádeže

o vyššia poruchovosť a ceny

 

d) predaj prostredníctvom obchodných cestujúcich – podomový predaj – obchodný cestujúci

navštevuje obyvateľov a ponúka im obmedzený sortiment tovaru.

Výhody - osobná obsluha a pohodlný nákup

Nevýhody – neserióznosť a vysoké ceny

 

Súčasné smery v maloobchode

Aj keď je väčšina predajní nezávislých, v súčasnosti stále viac prevládajú tendencie vytvárať určité formy spoločnej maloobchodnej činnosti.

 

Najznámejšie sú:

1. Filiálkové reťazcové predajne – ide o predajne s pobočkami na viacerých miestach. Sú založené na spoločnom vlastníctve a kontrole, na centrálnom nakupovaní tovaru. Ponúkajú podobný tovar.

Výhody: - nakupujú väčšie množstvá za nižšie ceny,

- umožňuje zamestnávať na úrovni podniku špecialistov pre jednotlivé oblasti

- nižšie náklady na reklamu

 

2. Franchizingové predajne:

Franchizing – dohoda medzi majiteľom licencie a nezávislým podnikom, ktorý kupuje od majiteľa licencie právo poskytovať rovnaké služby, používať rovnaký postup alebo zavedenú obchodnú značku.

 

Technologický proces a pracovný proces maloobchodu

 

Technologický proces – sú to operácie, ktoré je potrebné na tovaroch vykonať od ich vstupu do predajne až po prechod ku kupujúcemu.

Zahŕňa:

1. Hlavný technologický proces – predaj – patrí sem:

  • usporiadanie tovaru v predajni
  • výber a sústredenie tovaru na miesto vyúčtovania a platenia
  • inkaso a výdaj tovaru

 

2. Vedľajší technologický proces:

Zahŕňa pohyb tovaru od jeho vstupu do MO až po jeho prípravu na predaj a činnosti spojené s pohybom obalov (odovzdanie fľaše, požičanie prepravky). Patrí sem:

  • príjem, preprava a uskladnenie tovaru
  • príprava tovarov na predaj (balenie, váženie, porciovanie)
  • vykonávanie činností súvisiacich s tovarom – rôzne služby
  • pohyb obalov (ich zber a vracanie výrobcom)

 

3. Pomocný technologický proces:

Patria sem operácie, ktoré vyplývajú z hlavného a vedľajšieho technologického procesu, napr.

udržiavanie čistoty predajne, zabezpečenie klimatizácie, bezpečnostná a protipožiarna ochrana...

 

Pracovný proces – na jeho zabezpečenie je potrebné vykonať operácie 1, 2 a 3 (viď vyššie :-)

Má nasledovné etapy:

I. Príjem tovaruzahŕňa operácie spojené s fyzickým prevzatím tovaru a s prevzatím zodpovednosti predajne za tovar.

Tvorí ho:

 

1. Odber tovaru – robí ho vedúci predajne/zodpovedný pracovník za prítomnosti odovzdávajúceho.

Kontroluje sa:

  • počet kusov (obalových jednotiek / paleta)
  • hrubá hmotnosť (aj s obalmi)
  • neporušenosť vonkajších obalov
  • porovnanie signa (znak, značka) dodávky s dodacím dokladom a dopravnými dokladmi =

zistíme totožnosť dodávky

 

2. Prebierka tovaru – uskutočňuje sa podľa dodacích dokladov priamo v predajni (v jej sklade). Zisťujú sa zjavné chyby týkajúce sa množstva, kvality, sortimentu, kompletnosti sortimentu a záručných lehôt.

 

II. Skladovanie tovaru – zásady ako vo V.O.

 

III. Príprava na predaj – patrí sem:

Pporciovanie, meranie, váženie, balenie, označenie, montáž.

Cieľom je:

1. urýchliť proces predaja pri tovaroch, ktoré nemajú požadovanú spotrebiteľskú úpravu

2. upraviť tovary tak, aby boli v stave, v akom ich bude používať zákazník (bicykel – ako

vyzerá)

 

IV. Vlastný predaj – zahŕňa činnosti:

  • privítanie zákazníka
  • zistenie jeho prianí
  • predloženie tovaru a pomoc pri výbere
  • dodatočná ponuka
  • vyúčtovanie nákupu, inkaso a výdaj tovaru
  • rozlúčenie so zákazníkom
  •  

Obchodno–technické služby – ich cieľom je získať širší okruh zákazníkov.

 Zahŕňajú:

1. Služby, ktoré znižujú spotrebu času na nákup – donáška do domu, katalógový predaj

2. Služby pri ponuke a predaji tovaru – porada, dovoz tovaru, inštalácia v byte...

3. Ostatné – poradenstvo, telefónne automaty, detský kútik, občerstvenie, právo na výmenu...

 

Maloobchodný mix

 

Maloobchodný mix zahŕňa:

I. umiestnenie predajne – ide o tvorbu maloobchodnej siete. Táto môže byť:

1. Podľa doby využitia:

a) celoročná

b) sezónna – najviac 9 mesiacov

 

2. Podľa technického uspôsobenia:

a) stacionárna – pevné stanovisko

b) ambulantná

 

3. Podľa sortimentu

a) potravinárska sieť

b) nepotravinárska sieť

c) zmiešaná

 

Pri umiestnení predajne musí podnikateľ brať do úvahy nasledovné faktory:

a) zákazníkov – počet, frekvencia a vývoj do budúcnosti

b) sociálnu štruktúru zákazníkov – študenti, dôchodcovia, pracujúci a kúpna sila

c) nákupné zvyklosti zákazníkov – denné, mesačné a dlhšie obdobia

d) ponúkaný sortiment – čo chce predávať, či sa predajňa hodí na dané miesto

e) forma ponuky – samoobsluha, pultový predaj

f) konkurencia – v čom sme lepší, či už podobná predajňa bola a prečo zanikla

g) predpokladané náklady a výnosy

h) otázky súvisiace s dopravou – blízkosť parkoviska, HMD

 

II. Image a atmosféra predajne

Image – zahŕňa personál, čistotu, záručné lehoty, označenie v predajni, hĺbka a šírka sortimentu

Základných 10 pravidiel dobrého image:

1. Ponúkať široký sortiment tovaru prvotriednej kvality.

2. Dbať na čistotu predajne.

3. Tovar si všímať kriticky z pohľadu zákazníka.

4. Čo najrýchlejšie zapĺňať medzery v regáloch.

5. Vyzdvihnúť špeciality, ktoré iné predajne neponúkajú.

6. Snažiť sa splniť želania zákazníkov, najmä ak ich vyslovili už viackrát.

7. Starať sa o odborné vzdelávanie personálu.

8. Predavačke, ktorá sa nevie usmiať nezveriť úsek s obsluhou.

9. Predavačka musí chápať, že nespokojnosť zákazníkov s ponukou tovaru si odnesie ako prvá.

10. Personál musí dokázať akceptovať zlé správanie zákazníkov, prípadne si ho nevšímať.

 

Atmosféra – súvisí s image, je to taká úprava predajne, ktorá priaznivo pôsobí na zmysly a psychiku zákazníka.

Závisí od:

1. veľkosti – malé predajne pôsobia stiesnene, veľké neosobne, je potrebné tovary označiť orientačnými tabuľami.

2. členenia plochy – členené predajne sú zaujímavejšie

3. intenzity osvetlenia – intenzívne – hlavne potraviny, tlmené svetlo - uplatňuje sa tam, kde sa nakupuje s určitou dávkou citu.

4. hudba – využíva sa hlavne v predajniach luxusného tovaru, vždy treba vybrať vhodnú hudbu.

 

III. Tvorba cien – výšku ceny v maloobchode ovplyvňujú faktory:

  • nadobúdacia cena = predajná cena výrobcu + vedľajšie náklady obstarania
  • možnosť výberu dodávateľov
  • náklady obchodného podniku (mzda, energia)
  • výška zisku obchodného podniku
  • iné (DPH)
  •  

Elektronické registračné pokladne

Každý podnikateľský subjekt, ktorý sa zaoberá predajom tovaru a poskytovaním služieb za hotovosť je povinný viesť evidenciu predaja registračnou pokladnicou.

 

I. Výhody pre zákazníka:

  • rýchle zúčtovanie nákupu
  • možnosť rýchlo a ľahko skontrolovať nakúpený tovar – pokladničný blok je podkladom pri reklamácii (tovary dlhodobého charakteru 24 mes., potraviny 8 dní – záručná doba).

II. Výhody pre maloobchod:

  • nižšie administratívne náklady
  • skrátenie doby inventarizácie
  • elektronické registračné pokladne obsahujú registre, ktoré umožňujú sledovať pohyb jednotlivých tovarových položiek, počet obslúžených zákazníkov napr. medzi 11:00 a 12:00 a za koľko € nakúpili, akým percentom sa jednotlivé tovarové položky podieľajú na celkovom predaji. Prehľady možno robiť pre jednotlivé položky, skupiny tovarov, za deň, týždeň, mesiac...

 

Čiarový kód:

Je medzinárodne uznávaný jednoduchý systém označovania tovarov, ktoré umožňuje presne identifikovať tieto tovary grafickým vyjadrením určitého čísla.

 

Rozoznávame 2 typy čiarových kódov.

UPC – universal product code (univerzálny výrobkový kód) - využíva sa v Amerike a Kanade, jeho nevýhodou je, že neoznačuje krajinu pôvodu

EAN – European artical numbering (Európske číslovanie výrobku) – môže byť:

EAN 13 – používa sa najčastejšie, je dokonalejší ako UPC. Prvé 3 číslice obsahuje číslo štátu

(Slovensko = 858), 4.5.6. a 7. čísla charakterizujú výrobný podnik, 8.-12. čísla charakterizujú

výrobok, 13. číslo je kontrolná číslica.

EAN 8 – označovanie výrobkov s malými rozmermi. Spotrebiteľ si tovar môže identifikovať na internete: www.gepir.org

 

Výhody čiarových kódov:

  • výhody pre spotrebiteľov:

o rýchlejšie služby pri pokladnici

o ľahšia orientácia pri kontrole nákupu

o znižovanie počtu omylov v neprospech zákazníka

 

  • výhody pre maloobchodníka:

o znižovanie administratívnych nákladov

o možnosť rýchlo meniť ceny v pokladnici

o rýchly zdroj informácií

o hospodárnejšie a presnejšie riadenie zásob

o operatívne reagovanie na požiadavky zákazníkov

 

  • výhody pre výrobcu:

o automatické triedenie a počítanie na výrobnej linke

o urýchlenie obchodných rokovaní – číslo jednoznačne určí druh výrobku

  • výhody pre veľkoobchod:

o umožňuje rýchle vybavovanie objednávok

o odosielanie tovaru

o efektívne skladovanie a skladové inventúry

 

Novým smerom v maloobchode je používanie elektronických čipov – inteligentnej nálepky.


Tvorba web stránok zdarma Webnode