Maloobchod
Maloobchod zahŕňa všetky aktivity spojené s predajom tovaru alebo služieb priamo konečným užívateľom na ich spotrebu, alebo neobchodné použitie. Akákoľvek organizácia predávajúca tovar konečnému spotrebiteľovi, či už je to výrobca, veľkoobchodník, alebo maloobchodník uskutočňuje maloobchod. Nezáleží na tom, akým spôsobom, alebo kde sa tovar predáva.
Maloobchodné organizácie sa vyznačujú veľkou rôznorodosťou a stále sa objavujú nové a nové formy predaja. Maloobchodníkov môžeme členiť do týchto hlavných kategórií:
- maloobchod v predajniach
- maloobchod bez predajní
- maloobchodné organizácie
Hlavnou vlastnosťou maloobchodníka je jeho obrovská prispôsobivosť a špecializácia v poskytovaných službách a tovare. Maloobchodník je v marketingovom kanáli najbližšie k spotrebiteľovi. Tým má výhodu v presnom poznaní potrieb a požiadaviek zákazníkov. To je najväčší zdroj informácií na výskum a vývoj nových produktov na trhu. Veľmi často sa stretávame s trendom výrobcov, budovať vlastnú maloobchodnú sieť práve z tohto dôvodu. Konečný spotrebiteľ je ukončením marketingovej cesty a cieľom, ku ktorému smeruje tok produktov a služieb. Bez tohto článku má akákoľvek snaha o výrobu a predaj produktu nulovú šancu. Napríklad, zbytočné je vyrábať plechy najlepšej kvality, keď spotrebiteľ víta napr. v automobile alebo pri konzervovaní potravín plastové komponenty a obaly. Automobilka aj konzerváreň sa tomuto trendu prispôsobia a objednávajú plechy v čoraz obmedzenejšom množstve, pričom ich počet zákazníkov môže narastať.
Zahŕňa činnosti, ktoré súvisia s bezprostredným predajom tovarov a služieb konečným spotrebiteľom na ich osobné použitie.
Znaky MO:
- centralizovaný nákup vo veľkých množstvách od výrobcov alebo VO
- decentralizovaný predaj konečným spotrebiteľom
- predaj v malých množstvách
- predaj tovarov spotrebného charakteru
Úlohy MO:
- priblížiť tovar spotrebiteľom
- zabezpečiť plynulý predaj priamemu spotrebiteľovi
Predajňa:
- je základnou prevádzkou jedného maloobchodu, ktorý sa zaoberá maloobchodným predajom a ďalšími činnosťami, ktoré s tým súvisia
Členenie MO:
I. podľa rozsahu poskytovaných služieb:
- samoobslužný MO – ponúka tovar každodennej spotreby, ktorý má vysokú obrátkovosť. Výhody pre zákazníka: nerušený výber, hygienický predaj, rýchly nákup. Výhody pre MO: menší počet pracovníkov, vyššia produktivita práce, väčší objem predaja.
- MO s vlastným výberom - zákazník si tovar vyberá sám, môže požiadať predavača o pomoc
- MO s ohraničeným množstvom služieb - ide o MO s príležitostne nakupovaným tovarom. Zákazník vyžaduje pri jeho nákupe poskytnutie odborných rád. Je spojený s poskytnutím doplnkových služieb: - nákup na splátky. Vyššie prevádzkové náklady sa odrážajú aj v jeho cene.
- MO s úplnou ponukou služieb - ide o špecializované predajne, predajne s luxusným tovarom. Zákazník v nich vyžaduje pomoc od personálu v každej etape nákupu. Tento obchod ponúka pomalyobrátkový tovar, pri nákupe ktorého si zákazníci nechajú poradiť. Tento MO je spojený s poskytovaním rôznych služieb: nákup na splátky, detský kútik, strihová služba, bezplatné dodávky. Vyššie náklady sa odrážajú vo vyšších cenách.
II. podľa sortimentnej skladby:
- MO so širokým sortimentom
- MO s úzkym sortimentom
- MO s hlbokým sortimentom
- MO s plochým sortimentom
III. podľa metódy práce:
1. MO realizovaný v predajných priestoroch
- špecializované predajne – predáva sa tu tovar. určitej značky / luxusný tovar
- obchodné domy – ponúkajú široký sortiment, pričom každý druh tovaru sa predáva v samostatných oddeleniach, poskytujú rôzne služby (detské kútiky, predaj na splátky, odvoz tovaru)
- obchodné strediská – sú rozsiahle obchodné komplexy s veľkým počtom nezávislých predajní. Majú širokú ponuku tovaru, sú mimo centra. Majú vlastné parkoviská.
- supermarkety – ponúkajú široký sortiment rýchloobrátkového tovaru, ide o samoobslužné predajne, v ktorých by mal byť tovar lacnejší
- hypermarkety – obrovské samoobslužné predajne, ktoré na jednom mieste ponúkajú široký sortiment tovaru. Celý komplex tvorí 1 predajňa. Zákazník sa obsluhuje sám, náklady sú nižšie a teda aj ceny. Poskytujú rôzne služby (kaderníctvo, fotoslužba). Sú mimo centra.
- predajne s predĺženou prevádzkou – sú menšie predajne umiestnené v mieste bydliska. Predávajú tovary častej spotreby. Predajná doba je prispôsobená potrebám zákazníkov. Niektoré z nich predávajú nonstop. Ceny sú tu vyššie, ich predchodcami sú večierky.
- predajné sklady a členské veľkoobchodné zariadenia (diskontné predajne) – ide o veľké haly, v ktorých sa vystavuje a skladuje tovar. Nakupovať tu môže aj individuálny spotrebiteľ, ak si zakúpi členstvo. Dostane kartu ktorá ho oprávňuje k nákupu. Musí však ešte splniť ďalšie podmienky (byt pracovník školstva, zdravotníctva... ceny sú nižšie).
2. MO realizovaný mimo predajných priestorov:
- katalógový predaj – ide o zásielkový obchod, ktorý sa uskutočňuje prostredníctvom katalógov, ktoré sa zasielajú vybraným skupinám zákazníkov, alebo sa ponúkajú v predajniach. Vykonávajú ho výlučne výrobné/obchodné organizácie ako súčasť odbytovej činnosti, ale aj samostatné obchodné organizácie, ktoré túto činnosť vykonávajú ako hlavnú činnosť (zásielkové obchodné domy).
Výhody pre MO:
- nepotrebuje obchodné priestory
- sídlo môže byť nezávislé od odberateľov
- možnosť zamestnať aj nekvalifikovaných pracovníkov
- možnosť plynule spracovávať objednávky
Nevýhody pre MO:
- vysoké náklady na reklamu a zasielanie katalógov (nie každý príjemca katalógu sa stane zákazníkom)
- vysoké náklady súvisiace s vrátením tovaru
Výhody pre zákazníka:
- nerušený výber aj mimo otváracích hodín,
- rozširuje ponuku predávaného tovaru
- stabilné ceny počas určitého obdobia
- možnosť porovnať sortiment a ceny v iných katalógoch a predajniach
Nevýhody pre zákazníka:
- tovar nemožno vyskúšať a zistiť dodatočné informácie o ňom
- nespokojnosť s tovarom, ktorý sme si predstavovali úplne inak
- priamy marketing – výrobcovia / obchodníci zostavia spoločnú reklamnú kampaň. Po jej odvysielaní si zákazník môže tovar objednať.
Formy:
- priama distribúcia – zásielky sa neposielajú poštou, ale sa plošne roznášajú do schránok potenciálnych zákazníkov
- priame zasielanie zásielok na adresu vybratých potenciálnych zákazníkov – zásielky sa posielajú poštou, ide o rôzne letáky, vzorky, katalógy
- telemarketing – ide o priamu tel. komunikáciu s potenciálnym zákazníkom. Môže byť:
- aktívny – aktivita vychádza od podnikateľa
- pasívny - zákazník zavolá podnikateľovi, ten iba pasívne prijíma objednávky
- faxmailing – ide o zasielanie správ vybraným subjektom
- priamy marketing v rozhlase, novinách a časopisoch
- elektronický marketing – nákup cez internet
- teleshoping – vo vyspelých krajinách má 2 formy:
- vysielanie klasických reklám – na konci tel.č., adresa
- nákupné kanály – nepretržitá reklama
- objednávacie automaty – ide o automaty, kde si tovar možno objednať
- predajné automaty – u nás sa zatiaľ využívajú iba na predaj MHD, nápojov, potravín, drogérie... Špeciálnym druhom sú bankomaty.
- Výhody:
- – možnosť nakupovať 24 hod. denne
- Nevýhody:
- vyššie náklady na jeho vybudovanie, dopĺňanie,
- možnosť rozbitia, krádeže
- vyššia poruchovosť a ceny
- Výhody:
- predaj prostredníctvom obchodných cestujúcich – podomový predaj – obchodný cestujúci navštevuje obyvateľov a ponúka im obmedzený sortiment tovaru.
- Výhody - osobná obsluha a pohodlný nákup
- Nevýhody – neserióznosť a vysoké ceny
Maloobchodné organizácie
Veľmi veľa maloobchodných predajní je vlastníctvom jednotlivých osôb. Stále väčší počet sa ich však stáva vlastníctvom nejakej rozsiahlejšej organizácie. Rozlišujeme 5 druhov takýchto organizácií:
- Obchodné spoločnosti – sú centrálne riadenými organizáciami predajní. Majú spoločné zásobovanie a rovnaký sortiment tovaru. Výhoda obchodných spoločností oproti jednotlivým maloobchodníkom spočíva vo veľkej úspore nákladov vynaložených na propagáciu, predaj, riadenie zásob alebo poradcov predaja.
- Dobrovoľné združenia maloobchodníkov a maloobchodné družstvá – vznikajú hlavne pod tlakom konkurencie, keď buď veľkoobchodník, alebo iné siete maloobchodníkov vyvíjajú predajné úsilie v tom istom regióne. Spravidla sú centrálne riadené a majú presné pravidlá dodržované každým členom.
- Družstvá spotrebiteľov – sú akékoľvek maloobchodné jednotky vlastnené spotrebiteľmi. Je to určitá obrana spotrebiteľov proti slabej úrovni poskytovaných služieb, vysokým cenám alebo nízkej kvalite predávaných tovarov. Každý člen družstva sa potom podieľa na predaji tovarov tým, že za ním nakúpené tovary dostane zľavu alebo je mu vyplatená provízia úmerná výške jeho nákupu.
- Koncesné organizácie – zakladajú sa na základe získania koncesií na predaj tovaru. Sú založené väčšinou na nejakom jedinečnom produkte, patente, goodwille alebo spôsobe podnikania, na ktorý má koncesionár oprávnenie.
- Obchodné konglomeráty – predstavujú voľnejšiu formu obchodných spoločností, s určitou integráciou riadenia alebo spoločného vlastníctva.